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20 mai 2010

Stéréotypique

Les 15 méthodes de "l'usine à rêves" :
  1. Le laquage de la réalité
  2. La mécanisation de la créativité
  3. Farder la réalité
  4. Perpétuation du "rêve américain"
  5. Illustration exacerbée de l'individualism
  6. L'exposition complaisante des frustrations
  7. L'ambiguïté idéologique
  8. La manipulation des émotions
  9. La falsification historique
  10. Une fallacieuse "esthétique"
  11. L'oppression de la femme
  12. Le racisme
  13. La mithridatisation de la violence
  14. La naïveté et l'invraisemblance des mises en situation
  15. L'inadéquation entre les sujets traités et la problématique du peuple américain
Guy Hennebelle, in Les cinémas nationaux contre Hollywood, 2004

"Le cinéma américain utilisant avec habileté les personnages clés du roman et du théatre du siècle dernier a créé des héros correspondant à sa vision violente et 'humanitaire' du 'monde du progrès'. Hommes magnifiques, forts, honnêtes, sentimentaux et implacables. Femmes indépendantes, maternelles, sincères et compréhensives. Sa structure de communication fonctionne grâce à une série d'éléments qui sont : l'utilisation du vedettariat, la mécanique des intrigues, la fascination des genres et des divers trucs publicitaires."
Glauber Rocha, in Ciné Cubano, n°52-53

"Cinquante ans après la Révolution d'Octobre, le cinéma américain règne sur le cinéma mondial. (...) Actuellement faire un film, c'est raconter une histoire comme on la raconte à Hollywood. Tous les films se ressemblent. L'impérialisme a donné naissance à un impérialisme esthétique. (...) Notre tâche est de nous libérer des chaïnes d'images imposées par l'idéologie impérialiste à travers tous ses appareils : presse, radio, cinéma, disques, livres."
Jean-Luc Godard

“If you live in France and you have written one good book, or painted one good picture, or directed one outstanding film, 50 years ago, and nothing ever since, you are still recognized as an artist and honored accordingly… People take their hats off to you and call you "maître". In Hollywood – in Hollywood, you’re as good as your last picture. If you didn’t have one in production in the last three months, you’re forgotten, no matter what you have achieved ere this. It is that terrific, unfortunately necessary, egotism in the makeup of the people who make the cinema, it is the continuous endeavor for recognition, that continuous struggle for survival and supremacy, among the newcomers, that relegates the old-timers to the ashcan.”
Erich von Stroheim, Eulogy for D.W. Griffith (1948?)

2 commentaires:

  1. "Ce sont tantôt des comédies à la manière anglaise, sentimentale et pleurnicharde, tantôt des drames qui font penser aux moins bonnes pièces d'Henry Bataille, tantôt des histoires de gangsters qui sont des répertoires de films qui eussent il y a quelques années remporté un grand succès, tantôt enfin des opérettes un peu bébêtes. Tous ces genres de films ne sont somme toute que des imitations de vieux films qui "rapportèrent de fortes sommes". [..]
    Un autre genre qui plaît moins, qui compte de nombreux partisans chez les puritains, est celui des tragédies qui font penser aux plus mauvaises pièces d'Henry Bataille agrémenté d'une morale destinée à couvrir de fleurs la femme américaine et à faire triompher la vertu après avoir puni le vice.[..]
    En résumé, l'on peut écrire que la production américaine de 1931 est quelconque. On ne sent, sauf dans la technique, aucune nouveauté. Il manque au cinéma américain un esprit neuf, une tendance. Les producteurs piétinent. Les metteurs en scène en général semblent prisonniers des formules. Les scénarios sont des imitations d'imitations.
    Après avoir assisté à tant de films on ne peut être que pessimiste et l'on ne craint pas d'affirmer que selon toute probabilité le règne du cinéma américain s'achève."
    Impasse 1931 (Philippe Soupault)

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  2. "American film brilliantly executes its role as the sales agent for this “American way of life.” Though this way of life may never have existed in reality — it did represent a worldwide ideal: the nuclear family, the house with the white picket fence, boy gets the girl, the good guy always wins. American movies fueled the global fantasy: everyone else in the world wanted to be just like us – or just like we seemed to be in American movies. [..]
    But by fueling fundamentalist and conservative fears of a hedonist American culture which spreads immorality and lawlessness, American cultural imperialism can foster the opposite of its intended message of freedom and democracy.

    This is further amplified by the prevalent theme of violence in so many American films. Over-simplified characters and cartoonish plot-resolution lead to an eye-for-an-eye philosophy where conflict is resolved by the gratuitous use of excessive force. In the tried and true good-guy versus bad-guy morality tales of American Westerns, good and evil may have been overt, but they were governed by a code of honor: may the guy with the surest aim and the fastest trigger win. Today, this code has been put on steroids. Conflict resolution plays out with entire buildings, planes, boats, cities or planets destroyed in battles to the death between good and evil characters.

    These movie plots — designed to satisfy the fantasies of hyperactive teenagers oozing testosterone — are not substantively different from real-life predator drone missile strikes or terrorist attacks on subways. Conflict, as presented in so many Hollywood films, rarely bothers with negotiation. Moral choices are made to have simple, easy solutions through pulling a trigger.

    In the last few decades, even these elemental scenarios have undergone change. Macho character-driven franchises like Die Hard and The Terminator have been replaced by a kind of violent chic, best represented by the cynical films of Quentin Tarantino, like Inglorious Bastards. The comic-strip violence of films like Spiderman has evolved into ghoulish, necrophiliac romances like Twilight or Zombieland. We’ve progressed from the fears of the world’s destruction in films like Fail Safe, China Syndrome and Dr. Strangelove to wholesale Armageddon fantasies of mass murder and racial civil wars between robots in The Transformers.

    The subliminal message, spread globally, is easily transformed into fundamentalist religious narratives, and becomes a seed easily turned against us, threatening to become an anti-American instrument, shaped by ideas we ourselves have propagated in our imperialist movie fantasies. "

    U.S. Imperialism Through Film
    Milos Stehlik (Facets Multimedia) 23 Oct 2009 MP3 Podcast + transcript

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