02 septembre 2012

The Decline of the Hollywood Studios (France Culture)

LA SITUATION DU CINEMA AMERICAIN (Projection Privée; France Culture; 1er Sept 2012) [MP3] 1h

Roundtable on the state of American Cinema today

Avec : 
  • Jean-Baptiste Thoret (historien et critique cinématographique) 
  • Jacky Goldberg (critique cinématographique)
  • Philippe Rouyer (critique à Positif et Psychologies Magazine)
  • Stéphane Delorme (rédacteur en chef des Cahiers du Cinéma)
  • Michel Ciment (rédacteur en chef de Positif)

Filmographie citée :

Positif / Success  Négatif / Failures 
Newer :
  • J. Edgar (Eastwood)
  • Terri (Azazel Jacobs)
  • Keep The Lights On (Sachs)
  • Twixt (Coppola)
  • Dark Horse (Todd Solondz)
  • The Beasts of the Southern Wild
  • Take Shelter (Nichols)
  • Mission Impossible IV
  • 4:44 Last Day on Earth (Ferrara) 
  • Damsels in Distress (Stillman)
  • Inception (Nolan)
  • Bug (Friedkins)
  • Magic Mike (Soderbergh)
  • Black Swan (Aronofsky)
  • Avatar 3D
  • Alice in wonderland 3D
  • Hugo 3D 
  • Wall-E
Older : 
  • Sex, Lies and Videotapes
Newer :
  • The Dark Knight Rises
  • Spiderman
  • John Carter
  • Battleship
  • Cars 2
  • Rebel
  • MIB3
Older :
  • Tarzan franchise
  • Steven Segal franchise
  • Heaven's Gate (Cimino)
  • The Sorcerer (Friedkins)


Key points :
  • Hollywood is in denial about the creative/financial crisis ($100 billion loss in the last 10 years)
  • Saturation of prequels, sequels, reboots, franchises...
  • Hollywood afraid to take risks, sterilized by Wall St.
  • Projects built on bank-ability, BO predictions, whatever the public wants
  • Failure of 3D 

* * *

Festival de Deauville (Mauvais Genres; France Culture; 1 Sept 2012) [MP3] 2h
avec : William Friedkin et Florent Emilio Siri
En ouverture de sa 15e saison, Mauvais Genres dressera ce soir son antenne à Deauville, riante cité normande où se tient la 38e édition du Festival du film américain (son directeur, Bruno Barde, ouvrira l'émission). Une édition à haute teneur en mauvais genres : ouverte par le "Mud" de Jeff Nichols, close par "Savages" d'Oliver Stone, elle recevra, outre Harvey Keitel et Melvin van Peebles, WILLIAM FRIEDKIN dont le dernier film, "Killer Joe", polar "white trash", sort le 5 septembre dans les salles. Friedkin ! Et les images d'affluer : la partie de bras de fer surnaturel avec geyser de bile, spiderwalk et sommier volant, entre la fillette possédée (Lynda Blair) et Father Merryn (Max von Sydow) ; Gene Hackman mettant fin, d'une balle dans le dos, à l'issue d'une poursuite automobile mythique, à la cavale new-yorkaise de Marcel Bozzufi ; la camion hanté de "Sorcerer" progressant dans la nuit glauque d'une jungle détrempée ; William Dafoe, le dandy faussaire, l'ange pervers de "Police Federal Los Angeles".




Voir aussi:

1 commentaire:

HarryTuttle a dit…

"The number of films advertising themselves as "the No 1 film in America" this year equals exactly 33 [..] while the definition of "opening weekend" has crept back to include Thursday, and even Wednesday night midnight screenings, thus swelling the weekend tally further. [..]
Most importantly, none of those broken records take any account of inflation. [..]
On average, movie theaters only use about 15% of their total capacity these days, while younger audiences have plummeted 40% since 2002 [..]
And what is quaintly known as the "specialty box office" — films that do not feature men with superpowers wearing spandex, aka "what used to be called the American film industry" — has been going great guns this year. [..] over Memorial Day weekend, Wes Anderson's Moonrise Kingdom grossed $669,486 in just four theatres [..] And in June, Beasts Of The Southern Wild, a magic-realist first-time feature set in the Louisiana Bayou with no stars took in a "ferocious" $42,309 in four theaters [..]"

Summer at the cinema: busting blocks and bucking trends (Tom Shone; The guardian; 4 Sept 2012)