-Cultural Diversity Awareness-
This is not fictitious violence for sensationalist effects and the entertainment of the mass... this is a real life oppression of a people in Iran, the censorship and repression of artists, intellectuals of the counter-culture!
"Suite à une nouvelle offensive de la police secrète du régime iranien contre les milieux du cinéma, sept artistes de renommée ont été arrêtés durant le dernier week-end. Il s’agit de Mojtaba MIRTAHMASB (réalisateur), Nasser SAFFARIAN (réalisateur), Hadi AFARIDEH (réalisateur), Mohsen SHAHNAZDAR (journaliste et documentariste), Shahnam BAZDAR (réalisateur), Mehrdad ZAHEDIAN (réalisateur) et Katayoune SHAHABI (productrice de cinéma). Mojtaba MIRTAHMASB est coréalisateur, avec Jafar PANAHI, de Ceci n’est pas un film, qui sort en salles en France le 28 septembre 2011.Contact du Comité de soutien : cinemairan@ymail.com / Pétition Le Festival de Cannes, La Cinémathèque française, La SRF, La SACD, France Culture (français) / Petition (English) / Cine Foundation International
Ces artistes ont été arrêtés chez eux ou dans leurs bureaux. [..]
Selon les dernières nouvelles, les cinéastes qui viennent d’être arrêtés ont été transférés à la section 209 de la prison Evin à Téhéran. Parmi les récentes victimes de la répression en Iran, figurent de nombreuses femmes artistes arrêtées ces dernières semaines. [..]
Le gouvernement iranien a également arrêté le caméraman, Touraj ASLANI, alors qu’il se trouvait dans un avion en partance pour la Turquie.
La Maison du Cinéma en Iran avait lancé un appel pour la défense et la libération des cinéastes emprisonnés. Les médias gouvernementaux ont annoncé que la Maison du Cinéma en Iran n’aurait désormais plus de reconnaissance officielle, accusée d’être un parti politique en contact avec l’étranger."
Serge Toubiana; blog de la Cinémathèque Française; 19 Sept 2011/29 Sept 2011
I don't believe much in these petitions... When dissidents are accused by the regime of being spies for the Western World, I doubt that the support from the Western World (governmental or not) could help in any way to lift the pressure on the prisoners, to the contrary it could only give justifications to the (false) accusations of treason. Do you think that during McCarthyism in the USA, a petition from the USSR would have saved the asses of the directors blacklisted???
In any case, raising awareness at least insures that their names stay in the news and that any decisions the Iranian regime might take will not go unnoticed. That's why it was important to invite Jafar Panahi at the Berlinale, Cannes and Venice, at least symbolically. So spreading the word and most importantly, watching their films and pushing for their official distribution in your country will be instrumental in saving the stature of Iranian cinema and that it can not be wiped out secretly, just like the intellectuals have been repressed in the gulags of the Soviet Union or in the re-education camps of the Great Proletarian Cultural Revolution in China!
* * *
Top left to bottom right : Cairo, Egypt; Tunis, Tunisia; El Beïda, Libye; Sana'a, Yémen; Damas, Syrie; Karrana, Bahreïn (Wikipedia) |
Recent popular uprisings in the Arab World :
- 14 Feb 2005 (Cedar Revolution) Lebanon - ongoing
- 13 June 2009 (Green Revolution) Iran - ongoing
- 17 Dec 2010 (Jasmin Revolution) Tunisia - 14 Jan 2011 success
- 28 Dec 2010 (protests) Algeria - ongoing
- 14 Jan 2011 (government change) Jordan - 1 Feb 2011 success
- 17 Jan 2011 (government change) Oman - 13 March 2011 success
- 18 Jan 2011 (government change) Yemen - ongoing
- 21 Jan 2011 (protests) Saoudi Arabia - bought out
- 25 Jan 2011 (government change) Egypt - 11 Feb 2011 ongoing
- 26 Jan 2011 (protests) Syria - ongoing
- 30 Jan 2011 (government change) Morocco
- 13 Feb 2011 (Civil War) Lybia - 23 Aug 2011 success
- 18 Feb 2011 (government change) Koweit - 31 March 2011 success
For a change, these are not gouvernment overthrow induced by the CIA who didn't mind supporting dictators and military regimes to keep these regions under their American-market-friendly influence and control. These people didn't rebel against Islam (as a few "anti-Terror" governments would have wanted), they rebelled against the corrupt people who governed them at the chant of "Allahu Akbar" (God is Great). The "Christian versus Muslim" rhetoric didn't work, this is in fact a "Democracy versus Dictatorship" paradigm.
We are witnessing a series of tide-turning revolutions that are obvious echoes to the pre-television battles of our own revolutions for independence in the Western world and the recording of these images and films is ignored by the bored public who rather watch fictional wars with robots and flying superheroes... Would the films of The American Independence war and La Révolution Française would have been thus ignored if cinema had existed back then????
* * *
Documentaries of a cultural revolution :
- SOS à Téhéran (2002/Sou Abadi/France) Commercial release : France
- Travelogue (2006/Mahnaz Mohammadi/Iran) Commercial release : none
- Ein Augenblick Freiheit / For a moment, Freedom (2008/Arash T. Riahi/Austria/France/Turkey) Commercial release : Austria, France, Germany, Belgium, Norway
- Iran: Voices of the Unheard (2009/Davoud Geramifard/Canada/Iran) Commercial release : none
- Tehran Without Permission (2009/Sepideh Farsi/Iran/France) Commercial release : France
- Green Days (2009/Hana Makhmalbaf/Iran) Commercial release : none
- Bassidji (2009/Mehran Tamadon/Iran/France/Switzerland) Commercial release : France
- We Are Half of Iran's Population (2009/Rakhshan Bani-Etemad/Iran) Commercial release : Iran
- The Green Wave (2010/Ali Samadi Ahadi/Germany) Commercial release : Germany, Netherlands, Finland, UK
- Syrie, le crépuscule des Assads (2010/Christophe Ayad/Vincent de Cointet/France) Commercial release : France
- Syrie, dans l'enfer de la révolution (2011/Sofia Amara/France) Commercial release : France
- Tamantashar Yom / 18 jours (2011/Sherif Arafa/Yousry Nasrallah/Mariam Abou Ouf/Marwan Hamed/Mohamed Aly/Egypt) Commercial release : France
- Fragments d'une révolution (2011/France/Iran) Commercial release : none
- La Khaoufa Baada Al'Yaoum / Plus jamais peur (2011/Murad Ben Cheikh/Tunisia) Commercial release : Tunisia, France
- Tahrir (2011/Stefano Savona/France/Italy) Commercial release : none
- In Film Nist / This is not a film (2011/Mojtaba Mirtahmasb/Jafar Panahi/Iran) Commercial release : France, Sweden, Australia ***Director banned from filmmaking for 20 years***
Filmography of outstanding fiction during a revolution (with their commercial distribution outside the festival circuit) :
- Dayereh / The Circle (2000/Jafar Panahi/Iran/Italy/Switzerland) Commercial release : Italy, Greece, France, Norway, Netherlands, Belgium, USA, Argentina, Denmark, Spain, Malaysia, Germany, UK, Peru, Sweden, Colombia, Australia, South Korea, Hungary, Japan, Turkey, Portugal ***Director banned from filmmaking for 20 years***
- Ten (2002/Abbas Kiarostami/France/Iran/USA) Commercial release : France, Belgium, UK, Italy, Portugal, Netherlands, USA, Turkey, Germany, Brazil, Japan, Israel, Sweden, Austria, Finland, Mexico, Argentina
- Talaye sorkh / Crimson Gold (2003/Jafar Panahi/Iran) Commercial release : UK, Greece, Hungary, France, Belgium, Canada, Italy, Denmark, Netherlands, Portugal, Sweden ***Director banned from filmmaking for 20 years***
- Yek Shab / One Night (2005/Niki Karimi/Iran) Commercial release : France
- Offside (2006/Jafar Panahi/Iran) Commercial release : Austria, Greece, South Korea, UK, Germany, Sweden, Hong Kong, Australia, Hungary, France, Belgium, Spain, Denmark, Netherlands, USA, Japan, Argentina ***Director banned from filmmaking for 20 years***
- Le regard (2006/Sepideh Farsi/France) Commercial release : France
- Persepolis (2007/Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi/France/USA) commercial release : France, Switzerland, Norway, Finland, Denmark, Russia, Turkey, Spain, Greece, Belgium, Germany, Sweden, Czech Rep., Austria, Hungary, Hong Kong, Japan, USA, Poland, Portugal, Singapore, Italy, Brazil, Netherlands, Thailand, Lebanon, Romania, Argentina, Ireland, UK, Colombia, Mexico, India, Australia, Israel
- Asbe du-pa / Two-legged horse (2008/Samira Makhmalbaf/Iran) Commercial release : France, Spain, Belgium
- Taraneh Tanhaïye Tehran / Lonely Tunes of Tehran (2008/Saman Salour/Iran) Commercial release : France
- My Tehran For Sale (2009/Granaz Moussavi/Iran/Australia) Commercial release : none ***actress sentenced to 90 lashes and a year in prison***
- Tehroun (2009/Nader T. Homayoun/France/Iran) Commercial release : France
- Kanojo ga kieta hamabe / About Elly (2009/Asghar Farhadi/Iran) Commercial release : Iran, France, Greece, Brazil, Poland, Spain, Italy, Japan, Netherlands, Germany
- Keshtzarhaye Sepid / The White Meadows (2009/Mohammad Rasoulof/Iran) Commercial release : none ***Director banned from filmmaking for 20 years***
- Zanan-e bedun-e mardan / Women Without Men (2009/Shirin Neshat/Shoja Azari/Germany/Austria/France/Italy/Ukraine/Morocco) Commercial release : Sweden, Italy, USA, Greece, Netherlands, Germany, Denmark, Belgium, Hungary, Norway, Poland, Spain, France
- Kasi az gorbehaye irani khabar nadareh / No one knows about Persinan cats (2009/Bahman Ghobadi/Iran) Commercial release : France, Belgium, UK, Italy, Spain, USA, Israel, Japan, Greece, Portugal, Germany
- The Hunter (2010/Raffi Pitts/Iran/Germany) Commercial release : Germany, Poland, Lebanon, Ireland, UK, Austria, France, Switzerland, Italy, Belgium, Malaysia
- The House Under The Water (2010/Sepideh Farsi/France/Iran/Germany/Netherlands) Commercial release : none
- Jodaeiye Nader az Simin / A Separation (2011/Asghar Farhadi/Iran) Commercial release : Iran, Belgium, France, Thailand, Turkey, UK, Germany, Netherlands, Hungary, Sweden, Greece, Spain, Italy, Poland, Denmark, Norway, USA
- Fleurs du mal (2011/David Dusa/Belgium) Commercial release : none
- Bé omid é didar / Au revoir (2011/Mohammad Rasoulof/Iran) Commercial release : France ***Director sentenced to 1 year in prison***
Related:
15 commentaires:
Middle-Eastern Crowd Pleasers in Vancouver (Kristin Thompson & David Bordwell, 11 Oct 2011)
Cahiers du cinéma (Oct 2011), supplément "Jeunesse des cinémas arabes"
En avant jeunesse, par Vincent Malausa
Cinéma de combat - entretien avec Leïla Kilani
Action !, par Ismaël Louati
Jeunes pousses à Abu Dhabi : florilège de films pour découvrir le jeune cinéma arabe
"Le 8 octobre 2011, Marzieh Vafamehr, comédienne et réalisatrice iranienne, a été condamnée par le tribunal islamique de Téhéran à un an de prison ferme et 90 coups de fouet. [..]
Nous apprenons par ailleurs que les deux cinéastes iraniens Nasser Saffarian et Mohsen Shhnazdar ont été libérés sous caution, et seront bientôt jugés par un tribunal. [..]"
Serge Toubiana (Blog de la Cinémathèque Française; 11 Octobre 2011)
Arte soirée THEMA Syrie (11 Oct 2011)
"Pour la première fois depuis le début de la révolte en mars, une journaliste indépendante a pu, en août dernier, se rendre en Syrie, pays interdit aux médias. Munie d'une petite caméra HD, Sofia Amara a suivi au quotidien le travail des comités de coordination de la révolution. À Damas et à Homs, elle a filmé l'organisation des manifestations à la sortie des mosquées. À Rastan, elle a rencontré des officiers entrés en résistance, qui affirment avoir constitué une "armée libre" pour tenter de s'opposer à la répression. À Hama, elle a pu mesurer la violence du régime : bombardements de civils, tirs à balles réelles sur les manifestants, détentions arbitraires, exécutions sommaires, tortures... Dans le quartier de Kaylaniya, elle a rencontré les familles de victimes du massacre de 1982, qui ont été enterrées dans des jardins publics.
Ces images et ces témoignages montrent pour la première fois l'implication de membres du Hezbollah libanais et de gardiens de la Révolution iranienne dans les massacres. À la manière d'un carnet de route, ce film raconte aussi les coulisses d'un voyage à haut risque, montrant les dangers encourus quand on filme une manifestation ou les ruses inventées pour rencontrer les activistes. Autant d'éléments qui rendent compte de l'atmosphère de terreur qui règne dans le pays."
Syrie, dans l'enfer de la révolution (2011/Sofia Amara/France) DOC 52' Arte / Live Chat avec Sofia Amara (Arte, 11 Oct 2011) [French/German] / Intro 2'42"
"Lorsqu'il accède au pouvoir en juin 2000, Bachar al-Assad apparaît comme un homme gauche et sans charisme. Nombreux sont ceux qui le jugent inapte à succéder à son père Hafez. Mais par une série de manoeuvres et d'alliances, un perpétuel double-jeu vis-à-vis des puissances occidentales et une autorité féroce, l'ancien ophtalmologue s'est imposé dans son pays comme sur la scène internationale. Christophe Ayad et Vincent de Cointet, qui ont déjà signé pour ARTE un film sur le conflit du Darfour, reviennent ici sur le règne de Bachar et sur celui de son père, et montrent comment cette famille alaouite - courant minoritaire du chiisme - s'est accaparée le pays. Ponctué d'images d'actualité, de nombreux entretiens - avec des opposants, des politologues, Émile Lahoud, ancien président libanais, les ministres Hubert Védrine et Bernard Kouchner, Stephen Hadley, conseiller du président Bush... - dévoilent l'histoire et les rouages de ce régime opaque. On comprend ainsi la position cruciale au Proche-Orient d'un pays suspecté d'être directement impliqué dans l'assassinat de l'ancien Premier ministre libanais Rafic Hariri, et qui soutient des mouvements terroristes comme le Hezbollah. Débutant et finissant par des images clandestines des émeutes du printemps dernier, le film montre aussi les limites d'un gouvernement héréditaire qui ne se maintient que par la terreur, l'intimidation et la corruption."
Syrie, le crépuscule des Assads (2010//France) DOC 72' Arte
15-10-2011 : A Tehran appeals court has upheld a six-year jail sentence and 20-year filmmaking and travel ban against international award-winning Iranian director Jafar Panahi, charged for "acting against national security and propaganda against the regime"
Panahi's upheld sentence orders him to six years behind bars, plus a 20-year ban on directing or writing for movies, a 20-year ban on giving interviews, and a 20-year ban on travel except for the Hajj holy pilgrimage to Mecca or for medical treatment.
[..] a six-year jail sentence against Mohammad Rasoulof was reduced to one year in the same appeal.
Google news
Will Egypt's revolution extand to the cinema? Phil Hoad, The Guardian (30 Aug 2011)
"Arab Spring Influences Region's Filmmakers", By Vinita Bharadwaj (NYT; 26 October 2011)
"It has global aspirations and plenty of money, but UAE's film industry is struggling to develop local talent and audiences"
UAE's film industry – all talk no action? (Phil Hoad; The guardian; 27 Oct 2011)
"Martine Laroche-Joubert et Christophe Kenck, journalistes à France 2, sont rentrés mardi 29 novembre de Syrie. Ils ont pu déjouer la surveillance militaire et entrer clandestinement dans la forteresse qu'est devenu le pays. Ils ont filmé la grande prière du vendredi, dans le quartier d'Al Hamdia, au cœur de la ville rebelle de Homs, suivie de la manifestation d'opposants violemment réprimée par l'armée syrienne."
JT de France 2 (29 Nov 2011) video 7'30"
Introduction: Cinemas of the Arab World (Latika Padgaonkar)
Cinema “Of” Yemen And Saudi Arabia: Narrative Strategies, Cultural Challenges, Contemporary Features (Anne Ciecko)
Director Profile: Mai Masri (Latika Padgaonkar)
Salah Abu Seif and Arab Neorealism (Ouissal Mejri)
Review: London River (Latika Padgaonkar)
Cinemas of the Arab World (in Wide Screen, Vol. 3, No 1; 2011)
Tahrir, place de la libération de Stefano Savona (Olivier Père; 22 Jan 2012)
Révolutions, programmation de films issus du Printemps Arabe, à l'Ecran de Saint-Denis (Paris) du 1er au 7 février 2012. [PDF]
Elegies for the vagrant souls: Reading Reza Allamezadeh’s films of exile by Ramin S. Khanjani
The Neighbor: Naghmeh Shirkhan’s Choreography of Iranian Women’s Life in Migration by Najmeh Khalili Mahani
The Feminist Portrayal of Woman in Iranian Cinema by Mojgan Eyvazi
Women, Iran and the End of Film (Offscreen, Vol. 15, Issue 10; Oct 2011)
Alors que le magazine "Time" vient de désigner "The Protester" comme personne de l'année 2011, les pays arabes connaissent encore aujourd'hui les affres des temps de révoltes. Si certains Etats sont déjà engagés dans une voie institutionnelle dont l'aboutissement restera long (Tunisie, Egypte), il en est d'autres dont l'avenir, même à court terme, reste terriblement incertain (Lybie, Syrie, Yémen...). En tout état de cause, les peuples arabes sont sortis des circonstances sans gloire de la fin du siècle précédent, lorsque l'avenir politique était bouché et que les mobilisations s'essoufflaient. Comme le dit Jean-Pierre Filiu, qui est l'invité de cette rencontre, "cette moderne renaissance porte en elle les promesses inaccomplies de la première renaissance, célébrée sous sa dénomination arabe de Nahda". (Nahda est un vieux mot arabe qui signifie "le pouvoir et la force". Il évoque l'oisillon prêt à prendre son envol. On l'utilise pour désigner les progrès de la civilisation arabe à l'époque des contacts avec l'Occident et des grandes réformes ("tanzimât") promues par l'Empire ottoman et les pouvoirs autonomes d'Egypte et de Tunisie.
Printemps arabes (Jean-Pierre filiu; BPI; Centre Pompidou; 9 février 2012) 1h32'15"
[PDF]
Egypt: Among Bulaq's Ruins in an Unfinished Revolution (Global voices; 20 Feb 2012)
Enregistrer un commentaire